মেসির পরিসংখ্যানগত সার্বভৌমত্বকে ছাপিয়ে রোনালদোর ব্যালন ডি’অর জয়

খেলাধুলা দীপান্বিতা সূত্রধর || 2 January 2018

সম্প্রতি, বার্সেলোনা ফুটবল ক্লাবের পরিচালক পর্ষদের মুখপাত্র একটি প্রেস ব্রিফিং এ জানান যে সবাই জানে যে কাতালান ক্লাবে সন্দেহাতীত হবে এক নম্বর ফুটবলার কে।


"মেসি-রোনালদো প্রতিদ্বন্দ্বিতা" – এই আলোচনা কখন শেষ হবার নয়। তাদের সমর্থকদের উভয় তাদের দৃষ্টিকোণ থেকে প্রত্যককে সেরা প্রমাণ করার চেষ্টা করে থাকে। কিন্তু, মেসি ও রোনালদোর মধ্যে এরকম কোন পারস্পরিক দ্বন্দ্ব নেই বরং তারা ক্রীড়াবিদ অনুযায়ী ভাল সম্পর্ক বজায় রাখে।

সম্প্রতি, বার্সেলোনা ফুটবল ক্লাবের পরিচালক পর্ষদের মুখপাত্র একটি প্রেস ব্রিফিং এ জানান যে সবাই জানে যে কাতালান ক্লাবে সন্দেহাতীত হবে এক নম্বর ফুটবলার কে। অন্যদিকে, রিয়াল মাদ্রিদ ফুটবল ক্লাবের সুপার তারকা ক্রিশ্চিয়ানো রোনালদো গত সপ্তাহে ব্যালন ডি’অর এ সেরা খেলোয়াড় হিসেবে খেলোয়াড় নির্বাচিত হন এবং সে কারণে নিজেকে সেরা ফুটবলার হিসাবে দাবিও করেন। কিন্তু সে কি সত্যিই প্রশংসার যোগ্য? নাকি তিনি শুধু একজন অহংকারী মানুষ যে শুধু তার নিজের  সাফল্য নিয়ে গর্ব করতে পছন্দ করে?

প্রতি বছর ফুটবল প্রেমীরা ব্যালন ডি’অরের জন্য অপেক্ষা করে যা নাকি ইউরোপের সেরা পুরস্কার হিসাবে গণ্য করা হয় এবং প্রতি বছরই লিওনেল মেসি বা ক্রিশ্চিয়ানো রোনালদোর অবস্থান কাছাকাছি থাকে।

বার্সেলোনা ক্লাবের জন্য, মেসি রোনালদোর (৪৮ থেকে ৩৭) চেয়ে আরও বেশি গোল করেছেন, আরও গোল করায় সহায়তা (১৪ থেকে ৮) করেছেন এবং আরও গোল (৩৫ থেকে ১৬) তৈরি করেছেন।

কিন্তু কোন খেলোয়াড়ের পারদর্শিতা কতটুকু তা বোঝা যায় তার গুরুত্বপূর্ণ কোন খেলায় তার অবদান। কেউ এই ব্যাপারে রিয়েল মাদ্রিদ এর সুপারস্টার রোনালদোর ধারে কাছে আসতে পারেন নি কেউ এ বছরে।

মেসি আর্জেন্টিনার হয়ে বিশ্বকাপের নিরধারনী ম্যাচে ইকুয়েডরের বিপক্ষে দুর্দান্ত হ্যাটট্রিক দিয়ে তার নিজের জায়গাটি পুনরুদ্ধার করেন তবে মে মাসে রোনালদো যা অর্জন করেছেন তার তুলনায় এটি একটি হতাশার পর মেসিকে কিছুটা আশা দেখিয়েছে।

যদিও এই মৌসুমে তার লা লিগার ফর্মটি কিছুটা নিস্তেজ কিন্তু চ্যাম্পিয়ন্স লিগে ক্রিশ্চিয়ানো রোনালদোর দুর্দান্ত পারফরম্যান্স তার অন্যান্য মৌসুমের পারফরম্যান্সকে ছাড়িয়ে গেছে । গত মৌসুমে শেষ পর্যন্ত কোয়ার্টার ফাইনালে রিয়াল মাদ্রিদের ১৪ গোলের মধ্যে ১০ টি গোল করেন এবং এই মৌসুমে ইতোমধ্যেই আটটি গোল পেয়েছেন।

যদিও মেসি পরিসংখ্যানগত ভাবে লিডিং বোর্ড কর্তৃত্ব করছেন, তবে রোনালদো তার রেকর্ডগুলির জন্য ফুটবলের সবচেয়ে মর্যাদাপূর্ণ সম্মান অর্জনের যোগ্যতা অর্জন করেছে। ২০১৭ সালের ৭ ডিসেম্বর আইফেল টাওয়ারে যোগ্য ব্যালন ডি’অরের বিজয়ীকে পুরস্কারটি দেয়া হয়। এর পূর্বে ২০১০, ২০১১, ২০১২, ২০১৫, ২০১৬ সালে ব্যালন ডি’অর জিতেছিলেন মেসি।


Cristiano Ronaldo subsumes Messi’s statistical supremacy and won the Ballon d'Or

Sports Dipanwita Sutradhar on 2 January 2018

Recently, Barca's board of directors Vives spokesman said at a press conference that everyone at the Catalan club is in no doubt about who the No. 1 is.


“Messi-Ronaldo Rivalry”- a never-ending discussion. Both of their supporters try to prove them best from their point of view. But, there is no such things about them and they maintain a good relationship according to sportsmanship.

Recently, Barca's board of directors Vives spokesman said at a press conference that everyone at the Catalan club is in no doubt about who the No. 1 is. On the other hand, Real Madrid superstar footballer Ronaldo used the occasion of his fifth win last week to applause himself as the best. But does he really deserve the compliment? Or is he just an arrogant human being who just likes to boast about his success?

Every year football lovers wait for one of the best awards of all over Europe and every year Lionel Messi or Cristiano Ronaldo stay in the close race.

For Barcelona club, Messi has scored more goals than Ronaldo (48 to 37), contributed more assists (14 to 8) and created more big chances (35 to 16).

Nonetheless, what really counts is how you perform in the biggest of moments in addition in 2017, nobody has come close to touching Real Madrid's superstar Ronaldo in this regard.

Messi did recover a place at the World Cup for Argentina with a stunning hat-trick against Ecuador but that rescue mission after a ridiculous comparison to what Ronaldo achieved in the month of May.

A hat-trick in the first leg of a Madrid derby Champions League semi-final sealed a place in the UEFA Championship, Cardiff and that was followed by an outstanding run of five goals in Madrid's final three La Liga games to dethrone Barca and lift the title.

Though his LaLiga form somehow has shadowed off this season but Cristiano Ronaldo’s brilliant persistency halts in the Champions League. He ended last season's campaign by scoring 10 out of Real Madrid's 14 goals from the quarterfinals straight on and already has eight in the race this season.

Lionel Messi has the arithmetical edge, on the other hand, Cristiano Ronaldo's big-game performances make him the obvious choice for the Ballon d'Or.

So far, while Messi enjoys statistical supremacy almost through the board, Ronaldo has piled up his records that is why he has deserved to receive football's most prestigious individual honor, which has been presented to the deserving winner at the Eiffel Tower on December 7, 2017.

Ronaldo surpassed Jimmy Greaves as the all-time top scorer in the top five European leagues on May 17, and by netting against Juventus, became the second player after Madrid legend, Alfredo Di Stefano, to score in three different Champions League finals.

It is unusual that anybody shines brighter than Ronaldo when the lights are on. Hence, for that reason, it is he who deserves to attain the Ballon d'Or at the most famous landmark in the City of Light. On the other hand, there is no doubt that Messi is one of the most stunning players who has magic on him to shine brighter anytime. Maybe this year he lagged but surely he will rise again with full swing. There should be no doubt that Messi and Ronaldo are players of different specializations and skills. Henceforward, there is no such dispute to compare them and we are the luckiest generation that we are witnessing world’s best two style’s football players’ performance simultaneously.